Jan 30, 2013

För några veckor sedan greps jag av smärta när jag fick höra den hemska nyheten att en tjej hemma i mitt område hade blivit våldtagen påväg hem från tåget. Det skar verkligen i hjärtat att höra att en tjej i 20 års åldern blivit våldtagen av 5 män på öppen gata i över en timme. Har sedan dess läst massa hemskt, om en 9 årig liten tjej i Örebro som blivit våldtagen när hon åkte pulka. Alla dessa människor som slåss och misshandlar andra människor med. Hur kan allt detta ske?! Hur kan sådana hemska människor finnas?!

Läste på Aftonbladet precis nu gällande en skottlossning hemma i Vällingby där jag växte upp. Förhoppningsvis är ingen skadad och de får tag i gärningsmännen. Det känns så nära, såg även en video och text om en tjej i Indien som blivit våldtagen av 8 män. Läs mer på Aftonbladet om Seenu

Antalet polisanmälda våldtäkter har fördubblats på tio år och störst har ökningen varit de senaste åren. Den främsta förklaringen är att lagstiftningen ändrats och att fler brott bedöms som våldtäkt, men på BRÅ (Brottsförebyggande Rådet) tror man också att antalet övergrepp ökat.

Den typ av anmälningar som ökat mest är där våldtäkten begåtts i samband med alkohol och nöjesliv, eller där personerna träffats via internet. Överfallsvåldtäkterna har däremot minskat. Fortfarande anmäls merparten av våldtäkterna inte alls. 

Det är svårt att agera i denna fråga men det vi kan göra är att vara hjälpsamma medmänniskor. Ta hand om varandra. Se efter våra barn, systar, bröder, vänner, familjer, ja alla i vår närhet samt i samhället. Lämna ingen ensam, och åk inte hem själva när det är mörkt eller sent och försök att vistas där det är folk. Jag vet hur man tänker, det händer inte mig, så har jag tänkt i 28 år. Men jag ska tänka om, och jag vill att alla ni andra hemma ska tänka på det och på varandra. Dags att börja nattvandra när jag flyttar hem till Stockholm igen, och ta tag i saker man faktiskt kan göra åt detta.

Kram Danni

No comments:

Post a Comment