Nov 23, 2012

Olympic Day Falun


Jag flög hem i tisdags för att närvara och jobba på Olympic Day i Falun i onsdags. Det var den sista Olympic Day dagen för i år och jag är tacksam och glad att jag har fått vara en del av den och så många andra dagar detta året. Ett härligt gäng med grymma Olympier från flera olika grenar, både sommar och vinter. Med Lisa i spetset, chefen, all eloge till dig! Att få ha varit på alla dessa olika orter runt om i landet och sett glädjen i alla barn och ungdomars ögon och spring i benen är oförglömligt för mig.

"När 2012 summeras har 19 000 barn och ungdomar runt om i landet deltagit i Olympic Day och 5 500 föräldrar har funnits på plats. En oförglömlig dag för deltagaren men det kan även konstateras många andra positiva effekter för idrottsverksamheten på de orter där turnén har gjort nedslag."

"Under 2012 har Sveriges Olympiska Kommitté, i samarbete med Samsung, Arla, GB Glace och Vattenfall, tillsammans med olika lokala arrangörer arrangerat 52 Olympic Days på 31 olika orter. Vid varje tillfälle har ett antal olympier funnits närvarande och spridit stjärnglans och inspiration."

Läs mer på SOK.se


Klockan ringde 05.30 i onsdags morse och jag satte mig i bilen i mörkret för att köra till Falun. Körde förbi Dala-hästen som fick vara med på ett kort i farten.


Framme i Falun var det dags för en liten genomgång av Lisa. Vid 09.00 var det dags
för invigning inne i stora hallen med alla de 300 barnen som gick i tredje klass, alla lärare samt alla tjejer/killar, damer och farbröder från de lokala föreningarna. Olympier på plats var:
Nathalie Larsson (Skytte)
Stefan Olsson (Tennis)
Johan Röjler (Skridskor)
Lassi Karonen (Rodd) 
 Markus Oscarsson (Kanot)
 och jag Danijela Rundqvist (Ishockey)


 Jag gick ut till bandy planen direkt och knöt på mig ett par annorlunda skridskor.


 Vi var tuffare på bänken än på isen, det var lite halt i början men sen kom
jag igång.


Barnen var jätte duktiga och modiga, de flesta prövade att åka för första gången.
 Johan Röjler var på plats för att visa hur det skulle gå till, ett riktigt proffs.


I inomhus hallen var det full fart med massor av olika sporter, basketen var populär.


 Här får en av tjejerna hjälp med att dribbla med basketbollen.


 Blev många poäng i korgen.


 Fäktning var på plats.


Skytte, fokus på att pricka tavlan.


De hade duktiga instruktörer från den lokala föreningen på plats som såg till
att barnen lyssnade och hade roligt samtidigt som de testade på en ny sport. 






 Fick äran att skriva lite autografer.


 Jag och skytte drottningen Nathalie tävlade med.


 Riktigt kul att testa nya sporter, även för oss.


Det man tränar på blir man bra på, Robin Hood nästa!


 Lyckliga barn.


Lassi Karonen var populär. Det som imponerar mig mest är hans syreupptagningsförmåga. Karonens syreupptagningsförmåga är uppmätt till 7,19 l/min, vilket är det högsta värde som någonsin uppmätts inom svensk idrott. IMPONERANDE! Ha en underbar helg mina vänner!

Danni

No comments:

Post a Comment