Oct 17, 2011

I Love Food

Fick en fråga häromdagen om vad jag åt och hur mycket
jag äter. Jag älskar mat och jag vet att min kropp behöver
få i sig massa näringsrik mat då jag gör av med massa energi
i och med all min träning. Oftast finns det inget stopp i mig
och jag får i mig mat utan problem. Men så självklart finns
det en del dagar så trycker jag i mig för att jag vet att jag
behöver det. Å de kommer även dagar då man önskar att
man kunde äta ett piller som ersatte maten, då man ska
ha i sig 6 måltider om dagen mellan träning och återhämtning.

En vanlig portion efter träningen på hallen. Både kolhyderater
och protein. Sallad och c-vitaminrik svartvinbärs saft.

Får i mig mycket Vattenmelon härborta i Ryssland, min favorit!

Lagar mycket mat hemma. Här är min senaste favorit,
kycklingbröst som jag skurit i tärningar, stekt med: vitlök,
tomatsås, baby tomater och bladspenat. Enkelt och så gott.
Serveras gärna med pasta till en hockeyspelare.

Kim bjöd på wrap här om dagen. Hon värmde
frysta grönsaker, cream fresh och grillad kyckling
i småbitar i en stekpanna. La sedan i röran i
tortilla bröd med en skiva ost på i ugnen för
att bara få lite värme på 100 grader. Jag
åt dem tillsammans med en sallad med tomater,
mini mozzarella och svarta oliver.

En helt vanlig frukost alá Danni. Havregrynsgröt (helst fiberrik)
med frysta blåbär. Knäckemackor med avokado och två kokta
ägg. Dricker oftast ett glas mjölk till och ett glas med c-vitamin.

Lyxar man till det, kan hända några gånger i månaden,
så blir det yogurt med musli och färska bär. Denna gång
blev det jordgubbar. Knäckemackor med 2 kokta ägg.

Idag beställde vi hem sushi. Det blev 15st bitar för mig.
Alla lax och räk bitar plus 6st rullar, underbart gott!
Oftast om jag äter ute blir det så blir det sushi eller pasta med
kyckling i sås.

Vi var även och såg en liten film i 5D, riktigt illamående måste
jag säga att vi blev. Eller vad säger du Kim?! Det var nämligen
en dam som inte stod ut mer än 1min innan hon tog av sig
glasögonen, haha.

Kim har hittat sin drömbil, en matt svart lada ;)


Jag antar att jag måste ta denna då, inte fy skam
med en svart BMW X6a. Hade gärna åkt runt i en sån.

Hösten är här å alla dess fina färger.

Det är dags för mig att ta på mig varmare kläder.
Vantarna kommer väl till hands. Kepsen byts
snart ut till en mysig mössa.

Lite mer vattenmelon, kan aldrig bli fel.

I love to bake, so we made banana bread the other day.
I love the bana loaf at Starbucks so I had a dream that
it would taste as good, and it did!
The recipe is so simple:

Banana Bread Recipe

  • Prep time: 5 minutes
  • Cook time: 1 hour

Ingredients

  • 3 or 4 ripe bananas, smashed
  • 1/3 cup melted butter
  • 1/2 cup sugar
  • 1 egg, beaten
  • 1 teaspoon vanilla
  • 1 teaspoon baking soda
  • Pinch of salt
  • 1 1/2 cups of all-purpose flour

Method

No need for a mixer for this recipe. Preheat the oven to 350°F (175°C). With a wooden spoon, mix butter into the mashed bananas in a large mixing bowl. Mix in the sugar, egg, and vanilla. Sprinkle the baking soda and salt over the mixture and mix in. Add the flour last, mix. Pour mixture into a buttered 4x8 inch loaf pan. Bake for 1 hour. Cool on a rack. Remove from pan and slice to serve.

Yield: Makes one loaf.

Så tar vi det på svenska med, en 1/2 cup (half cup) är lite mer än en deciliter i svenska mått.

  • 3 el 4 mosade bananer, helst ska de vara bruna & mjuka
  • 100g smält smör
  • 1 1/2 dl strösocker
  • 1 ägg, uppvispat
  • 1 tesked vaniljsocker
  • 1 tesked bakpulver
  • En nypa salt
  • 3 1/2 dl vetemjöl

Danni

No comments:

Post a Comment